TAJUK PEMBENTANGAN:
MENINGKATKAN PENGLIBATAN AKTIF PELAJAR DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MELALUI PERMAINAN
NAMA PEMBENTANG : NOR ZIRA BT SHAFIE (P48688)
: NORBAHARIAH BINTI BAHARIN (P48665)
SEKOLAH :SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BANDAR RINCHING.
BILIK : BILIK PERDANA C
PERNYATAAN MASALAH
• Pelajar akan lebih aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran
• Pelajar lebih berani dan berkeyakinan untuk memberi pendapat atau jawapan apabila disoal
• Pelajar dapat mengurangkan perasaaan malu bertanya terhadap isi pengajaran yang tidak
• Adakah kaedah permainan menggalakkan penglibatan aktif pelajar semasa Proses Pengajaran
• Adakah kaedah permainan dapat memperkembangkan aspek kemahiran berfikir secra kreatif
• Adakah kaedah permainan dapat membantu meningkatkan tahap keyakinan pelajar dalam
METODOLOGI
- refleksi
- merancang
- melaksana
- menilai
PENGUMPULAN DATA
Pembentang telah menggunakan 5 cara pengumpulan data iaitu:
Pre –test
- Ujian Setara 2 Tingkatan 4- Pemerhatian
– Semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
– Semasa sesi permainan - Temubual
– Selepas ketiga-tiga permainan selesai - Soal selidik
– 35 soalan diedarkan
– Julat markah 0-5 (sangat tidak setuju- sangat setuju)
– Soalan merangkumi sikap pelajar semasa p&p, kekuatan dan kelemahan kaedah permainan - Post-test
– Ujian Penilaian akhir
ANALISIS DAN DAPATAN DATA
Pre- test
–pelajar lemah dalam bahagian subjektif terutamanya subjek sains
Pemerhatian
–Sebelum kaedah permainan dijalankan, pelajar lebih gemar diam atau menjawab ‘tidak tahu’ apabila disoal
–Selepas permainan, pelajar dilihat sudah berani mencuba walaupun kadangkala kurang tepat
Soal selidik
–Responden bersetuju kaedah permainan dapat mengembangkan kemahiran berfikir dan meningkatkan keyakinan
Temubual
–Pelajar setuju guru menggunakan kaedah ini bagi setiap mata pelajaran.
Post-test
–Peningkatan markah terutama pada subjek sains kertas 2
IMPLIKASI KAJIAN
Daripada dapatan kajian yang dijalankan, kaedah permainan ini dapat meningkatkan penglibatan aktif pelajar semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.Kaedah yang berpusatkan pelajar akan lebih membantu meningkatkan keyakinan pelajar selain dapat mengembangkan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis
0 comments:
Post a Comment