Saturday, November 7, 2009

AKTIVITI 2:TUGASAN 2-JURNAL

TAJUK JOURNAL:
Using Action Research to Improve Teaching and Student Learning in College.


By:
C Dianne Raubenheimer andJennifer L. Myka

Pengkaji menjalankan kajian ke atas pelajar kolej bagi subjek zoologi bagi pengajaran di dalam makmal. Kaedah yang digunakan adalah berpusatkan pelajar. Di mana, pelajar membuat eksperimen berkenaan topik yang di ajar dan belajar melalui pengalaman melakukan eksperimen sendiri.
Pengkaji telah mengenalpasti bahawa, pembelajaran berasaskan pengalaman sendiri oleh pelajar adalah lebih bermakna dan pelajar lebih memahami topik yang di ajar dan dapat mencapai aras tinggi dalam taksonomi blomm iaitu membuat sintesis dan aplikasi berbanding hanya aras pengetahuan sahaja sebelum ini.



TAJUK JOURNAL
Intermediate Students' Experiences with an Arts-Based Unit: An Action Research

BY:Peter Gamwell


Kajian tentang penggunaan seni dalam pengajaran bahasa dan sastera di dalam pengajaran dan pembelajaran. Matlamat utama pengkaji adalah untuk meningkatkan penglibatan dan tahap penguasaan pelajar di dalam subjek tersebut. Pengkaji menjalankan kajian ke atas 26 orang pelajar di Newfoundland. Kaedah yang digunakan adalah melalui pengajaran bahasa secara drama,lakonan dan seni.Pengumpulan data adalah melibatkan temuramah, pengamatan dan pemerhatian guru, reflektif journal dan audio. Keputusan menunjukkan pembelajaran melalui seni menjadikan pelajar lebih aktif dan kreatif dalam membina pembelajaran mereka.

0 comments: