Sunday, December 5, 2010

ULASAN BUKU ACTION RESEARCH

PARTICIPATORY ACTION RESEARCH FOR EDUCATIONAL LEADERSHIP

(USING DATA-DRIVEN DECISION MAKING TO IMPROVE SCHOOLS)

BY: E. ALANA JAMES (JONES INTERNATIONAL UNIVERSITY)

MARGARET T. MILENKIEWICZ

ALAN BUCKNAM (NOTCHCODE CREATIVE)

Buku ini menggunakan model PAR untuk action research. PAR merujuk kepada Participatory Action Reseacrh. Model PAR ini mempunyai 4 langkah utama iaitu:

PENGUMPULAN DATA

Terdapat 2 jenis pengumpulan data iaitu:

  1. Secara kualitatif

  2. Secara kuantitatif

DATA KUALITATIF

Data kualitatif dikumpulkan secara:

  1. Temubual secara langsung

  • Dalam kaedah ini pengkaji boleh menggunakan pelbagai teknik menyoal. Masa temubual bagi seorang individu adalah diantara 30-45 minit.

  1. Focus group

  • Kaedah ini menggunakan temubual secara berkumpulan. Kaedah yang digunakan sama seperti temubual secara langsung.

  1. Refleksi Jurnal

  • Data diperolehi melalui penulisan jurnal. Jurnal ini melibatkan kajian yang dilakukan dan penerimaan sampel terhadap kajian yang dilakukan oleh pengkaji.

  1. Pemerhatian

  • Pemerhatian ini melibatkan tingkah laku, penglibatan, mimik muka dan gerak tubuh sampel semasa kajian dijalankan.

  1. Hasil kerja

  • Data ini dikumpulkan dengan melihat hasil kerja yang dilakukan oleh sampel.

PROSES PENGUMPULAN DATA KUALITATIF

Proses pengumpulan data kualitatif boleh diringkaskan sebagai:

DATA KUANTITATIF

Data kuantitatif dikumpulkan secara:

  1. Pemerhatian

  2. Soalan dan survey

  3. Samples

  4. Time series

  5. Ujian pra dan post


Analisis data kuantitatif boleh dibuat melalui:

  1. Standard Deviation

  2. T-test

  3. Correlation

  4. Frequencies

  5. Percentages and mean

  6. Survey analysis