Saturday, November 21, 2009

Aktiviti 9: tugasan 4 KT mini

Tajuk KT mini:
Penggunaan permainan interaktif di dalam pengajaran perdagangan, bahasa melayu dan sains untuk meningkatkan kemahiran mengingat dan perbendaharaan kata di kalangan pelajar.

Matlamat kajian tindakan
Meningkatkan kemahiran mengingat dan perbendaharaan kata di kalangan pelajar.

Objektif kajian:
Menilai tahap pemahaman dan penguasaan pelajar di dalam subjek perdagangan, bahasa melayu dan sains.

Persoalan kajian:
-Bagaimanakah kaedah ini dijalankan di dalam proses pembelajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah?

-Adakah permainan interaktif dapat memperkembangkan tahap mengingat dan perbendaharaan kata di kalangan pelajar?

-Adakah kaedah ini dapat membantu meningkatkan prestasi pelajar di dalam subjek perdagangan, bahasa melayu dan sains ?

Aktiviti 6,7 & 8: tugasan 4 KT mini

Tajuk KT mini:
Penggunaan permainan interaktif di dalam P&P di bilik darjah.

Kekuatan:
-Menarik minat dan dapat mengurangkan kebosanan pelajar di dalam kelas.
-Meningkatkan kreativiti guru dalam mempelbagaikan teknik pengajaran da pembelajaran di dalam kelas.
-Penglibatan pelajar adalah secara menyeluruh di dalam proses P&P.


Kelemahan
-Mengambil masa yang panjang.
-Memerlukan peralatan ICT di dalam kelas.
-Pelajar yang ramai.


Cadangan untuk penambahbaikkan.
-Guru perlu merancang masa dengan baik.
-Membahagikan pelajar di dalam kumpulan untuk membolehkan penglibatkan keseluruhan.

Saturday, November 7, 2009

AKTIVITI 2:TUGASAN 2-JURNAL

TAJUK JOURNAL:
Using Action Research to Improve Teaching and Student Learning in College.


By:
C Dianne Raubenheimer andJennifer L. Myka

Pengkaji menjalankan kajian ke atas pelajar kolej bagi subjek zoologi bagi pengajaran di dalam makmal. Kaedah yang digunakan adalah berpusatkan pelajar. Di mana, pelajar membuat eksperimen berkenaan topik yang di ajar dan belajar melalui pengalaman melakukan eksperimen sendiri.
Pengkaji telah mengenalpasti bahawa, pembelajaran berasaskan pengalaman sendiri oleh pelajar adalah lebih bermakna dan pelajar lebih memahami topik yang di ajar dan dapat mencapai aras tinggi dalam taksonomi blomm iaitu membuat sintesis dan aplikasi berbanding hanya aras pengetahuan sahaja sebelum ini.



TAJUK JOURNAL
Intermediate Students' Experiences with an Arts-Based Unit: An Action Research

BY:Peter Gamwell


Kajian tentang penggunaan seni dalam pengajaran bahasa dan sastera di dalam pengajaran dan pembelajaran. Matlamat utama pengkaji adalah untuk meningkatkan penglibatan dan tahap penguasaan pelajar di dalam subjek tersebut. Pengkaji menjalankan kajian ke atas 26 orang pelajar di Newfoundland. Kaedah yang digunakan adalah melalui pengajaran bahasa secara drama,lakonan dan seni.Pengumpulan data adalah melibatkan temuramah, pengamatan dan pemerhatian guru, reflektif journal dan audio. Keputusan menunjukkan pembelajaran melalui seni menjadikan pelajar lebih aktif dan kreatif dalam membina pembelajaran mereka.

AKTIVITI 1- TUGASAN I: BUKU

Apa yang dimaksudkan dengan kajian tindakan?


Kajian tindakan adalah satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.

Kajian tindakan juga sebagai satu kajian terhadap persekitaran sekolah yang melibatkan warga sekolah itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.

Kajian tindakan merupakan cabang daripada bidang umum yang digelar “penyelidikan pendidikan”. Penyelidikan pendidikan boleh dibahagikan kepada dua jenis utama, iaitu:

i. Penyelidikan asas (basic research)
- Penyelidikan asas bertujuan untuk memperoleh data empirik yang boleh digunakan untuk menghasilkan atau mengembangkan teori. penyelidikan asas merangkumi proses mengenal pasti masalah, meninjau pemboleh ubah melalui tinjauan literatur, menghasilkan hipotesis jika perlu, mewujudkan reka bentuk penyelidikan bagi meninjau masalah, memungut dan analisis data, dan menghasilkan kesimpulan berdasarkan perhubungan pemboleh ubah.

ii. Penyelidikan gunaan (applied research)
- Penyelidikan gunaan bertujuan untuk menyelesaikan sesuatu masalah amalan yang dihadapi oleh guru. Dalam konteks di Malaysia, penyelidikan gunaan digelar sebagai kajian tindakan (action research). Masalah kajian tindakan ini boleh wujud dalam konteks bilik darjah ataupun dalam konteks persekitaran sekolah atau komuniti.

Klasifikasi Baru Kajian Tindakan

Menurut pendekatan konvensional, kajian tindakan hanya dijalankan dalam konteks bilik darjah sahaja. Ini tidak begitu tepat dalam konteks sekarang. Pada masa kini, takrifan kajian lebih luas dan merangkumi komuniti pendidikan ataupun komuniti yang ada hubungan dengan pendidikan atau sekolah. Kini, kejayaan sesuatu usaha pendidikan bukankan seolah-olah peranan satu pihak dan memang bukanlah hanya peranan guru yang menjamin kejayaan pelajar, bahkan lain-lain pihak yang berkepentingan juga memainkan peranan dalam kejayaan pelajar.

Di antara pihak berkepentingan atau aspek-aspek yang mempengaruhi kejayaan pelajar adalah guru besar/pengetua sekolah, ibu bapa, komuniti di mana terletaknya sekolah, kemudahan yang sedia ada di sekolah, tuisyen, kelayakan guru dan sebagainya. Kejayaan sesuatu sekolah bukan lagi disebabkan sebab faktor guru dan pelajar seolah-olahnya tetapi gabungan faktor-faktor lain yang sama-sama memberi sumbangan terhadapnya.

TUGASAN KELAS:NOTA

MODEL KAJIAN TINDAKAN

Model kajian tindakan yang dipelopori oleh Stringer (1999) sesuai digunakan seorang guru yang hendak menjalankan kajian tindakan bercorak penyertaan. Kajian tindakan penyertaan (participatory action research) sebagaung interaksi menurut Stringer.
Gelung Interaksi Kajian Tindakan (Stringer, 1999)

HURAIAN MODEL


Gelung interaksi menunjukkan 3 fasa kajian, iaitu bermula dengan penglihatan (looking), pemikiran (thinking) dan tindakan (action). Ini menunjukkan proses itu berulangan dan sentiasa diperbaharui. Dalam model ini, Stringer (1999) mengutamakan penglihatan (looking) untuk membina satu gambaran bagi membolehkan pihak yang berkepentingan (stakeholder) memahami isu yang mereka alami. Fasa ini meliputi pengumpulan data (seperti melalui temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen), merekod dan menganalisis maklumat serta membina dan melapor kepada pihak yang berkepentingan. Fasa seterusnya meliputi pemikiran (think), iaitu mentafsir isu-isu dengan lebih mendalam dan mengenal pasti keutamaan bagi menjalankan tindakan. Pada fasa terakhir, penyelidik bertindak (act), iaitu menghasilkan penyelesaian-penyelesaian yang praktikal terhadap masalah-masalah yang timbul. Ini merangkumi pengujudan pelan tindakan dan menentukan hala tuju seperti menentukan objektif, tugas, dan orang-orang yang akan melaksanakan objektif serta memperoleh sumber-sumber yang diperlukan. Ia juga termasuk melaksanakan pelan, menggalakkan orang menjalankannya dan menilainya dari segi keberkesanan dan pencapaian.

TUGASAN KELAS: NOTA



MODEL KAJIAN TINDAKAN

Model tradisional yang selalu diaplikasikan dalam menjalankan kajian tindakan adalah berdasarkan model “action research cycle” yang diperkenalkan oleh Kemmis dan McTaggart (1988). Menurut Kemmis & McTaggart, model ini mempunyai 4 elemen utama iaitu:

i. Mereflek (reflect)
ii. Merancang (plan)
iii. Bertindak (action)
iv. Memerhati (observe)


Model ini sesuai digunakan untuk pengendalian kajian tindakan amalan seperti yang dijalankan dalam bilik darjah terhadap pengajaran dan pembelajaran.


Gambarajah gelung Kajian Tindakan (Kemmis & McTaggart, 1988)


HURAIAN MODEL


Proses kajian tindakan bermula dengan guru menjalankan refleksi ke atas satu-satu isu pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru itu menyediakan satu pelan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya. Seterusnya guru melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya guru terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu. Keseluruhan pelaksanaan itu disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika masalah itu tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke Gelungan Kedua (Cycle 2) sehinggalah masalah itu diselesaikan. Pada Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan membuat adaptasi terhadap pelan tindakan beliau. Satu kritikan terhadap






Friday, November 6, 2009

TUGASAN 3: REPORT KOLOKIUM

TAJUK PEMBENTANGAN:

MENINGKATKAN PENGUASAAN HURUF HIJAIYYAH DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN TALAQQI (BERHADAPAN DENGAN GURU) BAGI PELAJAR BERMASALAH PENDENGARAN TINGKATAN LIMA SMPK VOKASIONAL SHAH ALAM (P)

NAMA PEMBENTANG : ASPARILA BT CHE MAT (P48577)

: NAWAL BT SAMSUDIN (P48717)
: NOR AFSAH BT MD NOOR (P48575)
SEKOLAH : SMPK Vokasional Shah Alam (P).


BILIK : BILIK PERDANA A



PERNYATAAN MASALAH


Pembentang telah mengariskan tujuan kajian iaitu untuk meningkatkan tahap penguasaan huruf hijaiyyah dikalangan pelajar.

OBJEKTIF

Pembentang telah mengariskan objektif kajian mereka kepada 2 bahagian:

OBJEKTIF UMUM:
• Meningkatkan penguasaan pelajar tingkatan 5 dalam mengenal huruf hijaiyyah.

OBJEKTIF KHUSUS:
• Untuk menarik minat pelajar tingkatan 5 dalam mengenal huruf hijaiyyah.
• Untuk meningkatkan kemahiran mengingat huruf hijaiyyah dikalangan pelajar.


PERSOALAN KAJIAN

Persoalan kajian yang ditimbulkan adalah:
• Adakah pendekatan talaqqi yang digunakan akan meningkatkan penguasaan huruf hijaiyyah di kalangan pelajar?

• Bilakah kajian ini dijalankan terhadap pelajar?

• Adakah pendekatan talaqqi yang digunakan sesuai untuk semua pelajar?
berinteraksi semasa P&P?
• Adakah pendekatan talaqqi yang digunakan dapat membantu pelajar mengingat dengan mudah?

METODOLOGI

Pembentang mengambil 15 orang pelajar masalah pendengaran tingkatan 5 di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional (P) Shah Alam sebagai sampel kajian. Kajian dilakukan semasa sesi pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah dan luar bilik darjah.


Pembentang menggunakan 4 cara iaitu :
-pemerhatian
-rakaman video
-ujian formatik
-temubual



PENGUMPULAN DATA


Pembentang telah menggunakan 4 cara pengumpulan data iaitu:
pemerhatian
- pemerhatian dilakukan pengkaji sepanjang sesi pengajaran dijalankan.

Rakaman video

– reaksi dan penglibatan pelajar semasa sepanjang sesi pengajaran secara ramai dan berhadapan dengan guru dirakamkan.

Ujian formatif

– ujian diberi untuk menilai penghafalan dan penguasaan pelajar terhadap huruf hijaiyyah.

temubual

– temubual kepada guru yang mengajar menggunakan kaedah ini.


ANALISIS DAN DAPATAN DATA
Dapatan data boelh dibahagikan kepada 2 iaitu :
1. Data kualitatif (pemerhatian,rakaman video dan temubual)
2. Data kuantitatif (ujian formatif)

DATA KUALITATIF
Pemerhatian

–Pelajar kurang memberi respon atau tindakbalas dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa diperkenalkan pendekatan kuliah pada kitaran pertama

–Sebaliknya pada kitaran kedua, mereka lebih memberi tumpuan dan tindakbalas yang positif apabila diperkenalkan pendekatan talaqqi.


Rakaman video

–Semasa berlangsungnya pendekatan kuliah, pengkaji mendapati para pelajar kurang memberi perhatian dan sering meminta untuk keluar kelas semasa berlangsungnya sesi pengajaran, malah terdapat juga pelajar yang ponteng kelas.


–Selepas diperkenalkan pendekatan talaqqi, pengkaji dapat memberi lebih perhatian terhadap individu dalam kumpulan, pelajar juga lebih berminat dan menunjukkan respon yang positif terhadap pengajaran


Temubual

–respon yang positif dari guru yang mengajar Pendidikan Islam terhadap penguasaan jawi dikalangan 15 orang pelajar selepas diperkenalkan pendekatan talaqqi.


DATA KUANTITATIF
Ujian formatif

– Pengkaji mendapati proses pengajaran dan pembelajaran melalui pendekatan talaqqi yang diperkenalkan kepada pelajar telah memberi kesan yang positif. Ini dapat dilihat melalui analisis pencapaian ujian formatif sebelum dan selepas diperkenalkan pendekatan talaqqi.

IMPLIKASI KAJIAN
Daripada dapatan kajian yang dijalankan, kaedah pengajaran secara Talaqqi ini dapat meningkatkan menguasaan pelajar dalam huruf Hijaiyyah. Pelajar juga lebih berminat dan pembelajaran P&P menjadi seronok dan tidak membosankan.

TUGASAN 3:REPORT KOLOKIUM

TAJUK PEMBENTANGAN:
MENINGKATKAN PENGLIBATAN AKTIF PELAJAR DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MELALUI PERMAINAN

NAMA PEMBENTANG : NOR ZIRA BT SHAFIE (P48688)

: NORBAHARIAH BINTI BAHARIN (P48665)

SEKOLAH :SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BANDAR RINCHING.

BILIK : BILIK PERDANA C



PERNYATAAN MASALAH

Pembentang telah mengariskan tujuan kajian tindakan yang dilakukan oleh mereka iaitu untuk meningkatkan keyakinan dan penglibatan aktif pelajar di dalam proses P&P dalam bilik darjah serta meningkatkan aras kemahiran komunikasi pelajar supaya lebih berani bersuara dalam memberikan pendapat dan mengurangkan perasaan malu bertanya.


OBJEKTIF


Pembentang telah mengariskan beberapa objektif kajian mereka iaitu:

• Pelajar akan lebih aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran
• Pelajar lebih berani dan berkeyakinan untuk memberi pendapat atau jawapan apabila disoal
di dalam kelas.
• Pelajar dapat mengurangkan perasaaan malu bertanya terhadap isi pengajaran yang tidak
difahami
PERSOALAN KAJIAN


Persoalan kajian yang ditimbulkan adalah:

• Adakah kaedah permainan menggalakkan penglibatan aktif pelajar semasa Proses Pengajaran
dan Pembelajaran (P&P) dalam kelas?
• Adakah kaedah permainan dapat memperkembangkan aspek kemahiran berfikir secra kreatif
dan kritis (KBKK) di kalangan pelajar?
• Adakah kaedah permainan dapat membantu meningkatkan tahap keyakinan pelajar dalam
berinteraksi semasa P&P?

METODOLOGI
Model kemmis dan Mac taggart (1988) telah digunakan oleh pembentang bagi perlaksanaan tindakan mereka. Pembentang menggunakan model 1 iaitu Gelungan Skema Kajian Tindakan berterusan dengan mengambil sebanyak 40 orang pelajar tingkatan 4 Dedikasi sebagai sampel kajian. Sempel kajian ini diperolehi dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Rinching selama 3 bulan bermula dari bulan Julai 2009 sehingga Oktober 2009. Kajian dilakukan semasa sesi pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah.
Model ini menggunakan 4 langkah iaitu :
  1. refleksi
  2. merancang
  3. melaksana
  4. menilai

PENGUMPULAN DATA

Pembentang telah menggunakan 5 cara pengumpulan data iaitu:


  1. Pre –test
    - Ujian Setara 2 Tingkatan 4
  2. Pemerhatian
    – Semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
    – Semasa sesi permainan
  3. Temubual
    – Selepas ketiga-tiga permainan selesai
  4. Soal selidik
    – 35 soalan diedarkan
    – Julat markah 0-5 (sangat tidak setuju- sangat setuju)
    – Soalan merangkumi sikap pelajar semasa p&p, kekuatan dan kelemahan kaedah permainan
  5. Post-test
    – Ujian Penilaian akhir

ANALISIS DAN DAPATAN DATA


Pre- test
–pelajar lemah dalam bahagian subjektif terutamanya subjek sains

Pemerhatian
–Sebelum kaedah permainan dijalankan, pelajar lebih gemar diam atau menjawab ‘tidak tahu’ apabila disoal
–Selepas permainan, pelajar dilihat sudah berani mencuba walaupun kadangkala kurang tepat
Soal selidik
–Responden bersetuju kaedah permainan dapat mengembangkan kemahiran berfikir dan meningkatkan keyakinan
Temubual
–Pelajar setuju guru menggunakan kaedah ini bagi setiap mata pelajaran.

Post-test
–Peningkatan markah terutama pada subjek sains kertas 2

IMPLIKASI KAJIAN

Daripada dapatan kajian yang dijalankan, kaedah permainan ini dapat meningkatkan penglibatan aktif pelajar semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.Kaedah yang berpusatkan pelajar akan lebih membantu meningkatkan keyakinan pelajar selain dapat mengembangkan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis